my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Sunday, May 23, 2010

sugar apple

sugar apple / nona / mulwa / Annona reticulata
 


Buah Nona atau nama sainsnya Annona squamosa, merupakan sejenis buah yang boleh dimakan dan dijual dipasar tani. Buahnya kilit yang berbonggol dan mempunyai banyak biji.






Terdapat pelbagai jenis Nona, antaranya yang mempunyai kulit bewarna hijau atau merah

Buah biasanya bulat atau bujur, berbonggol-bonggol, 6-10 cm keratan rentas dan seberat 100-230 g. Isi buah boleh dimakan, putih sehingga kuning cair, menyerupai dan rasa seperti kastad. Bijinya tersebar dalam isi buah; perang hingga hitam, sepanjang 12-18 mm, dan keras berkilat.





buah ini mengandungi alkaloid (antioksidan),flavonoid (senyawa basa bernitrogen yang  memberikan efek pengobatan),Senyawa asetogenin (batang dan getah)
yang berpotensi sebagai pembuh kanser dan merawat kegagalan ginjal


Secara tradisi, buah nona sering diperam di dalam kepuk beras sehingga masak.

No comments:

Post a Comment