my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Sunday, May 30, 2010

pear

pear / pir / Pyrus communist

pir  adalah pokok buah genus Pyrus,buah ini mengandungi batu sel juga disebut "pasir"
 

Pir adalah tanaman penduduk asal  daerah beriklim dari Dunia Lama , dari barat Eropah dan utara Afrika timur ia dipercayai bahawa pir berasal dari kaki gunung India Selatan dan Afganistan.

buah pir juga terdiri daripada beberapa jenis.
Ada pir berwarna merah, ada yang berwarna merah hati, ada juga berwarna coklat dan tidak kurang juga pir yang kulitnya bercapuk-capuk.

Kebanyakan pir yang diimport ke sini berwarna hijau. Buah pir ini juga terdiri daripada beberapa nama mengikut warnanya.

Pir hijau diberi nama Anjou dan musimnya dari September hingga Jun. Ada juga yang diberi nama Red Anjou dan musimnya dari September hingga Mei.

Pir Nelis (kulitnya bercapuk-capuk) mula dituai antara Ogos dengan Disember sementara musim untuk pir Seckel yang berwarna merah hati ialah dari September hingga Februari.

Pir Bartletts hijau dan merah menyala tetapi bentuknya lebih panjang daripda pir Anjou merah. Ia dipetik dari Ogos hingga Disember.

 pir didapati mempunyai lebih banyak serat
Setiap buah pir saiz sederhana (100 gram) mengandungi 4.8 gram serat

 buah pir dikatakan antara makanan yang sangat digalakkan kita memakannya untuk melindungi diri daripada barah.

Memakan buah pir juga dikatakan dapat membantu mengurangkan risiko terkena serangan jantung kerana pir antara buah yang hampir tiada lemak, lantas tiada kolesterol.

Hampir separuh daripada kandungan serat di dalam buah pir, terdiri daripada bahan pektin dan sesetengah kajian mendapati bahawa pektin boleh mengurangkan risiko kolesterol serum di dalam darah.

Mereka yang menghidap kencing manis memang harus mengelakkan makanan yang tinggi kandungan gulanya. Namun mereka digalakkan makan buah-buahan segar seperti buah pir untuk memenuhi keinginan mereka terhadap makanan yang manis.

Pesakit kencing manis seperti orang lain juga harus makan sekurang-kurangnya empat hingga lima sajian buah dan sayur-sayuran setiap hari.

Memakan buah-buahan segar bersama kulitnya seperti buah pir membantu melambatkan proses tubuh menghasilkan gula daripada karbohidrat.

Pir juga baik untuk mencegah radikal bebas disebabkan kandungan vitamin C yang cukup tinggi. Vitamin C memacu sel darah putih melawan infeksi, membunuh bakteri dan virus, serta meregenerasi vitamin E. Vitamin E merupakan antioksidan larut lemak, sedang vitamin C larut air. Tanpa kehadiran vitamin C, vitamin E akan teroksidasi oleh radikal bebas.

Pir boleh berguna dalam merawat radang selaput lendir , radang usus kronik, gangguan hempedu  , arthritis , dan gout .  Pir juga dapat bermanfaat dalam menurunkan tekanan darah tinggi  , mengawal darah kolesterol tingkat, dan keasidan urin meningkat.

Di Greek purba, pir digunakan untuk mengubati mual.

Pir juga bersifat sejuk dan ini menjadikan ia sesuai untuk meredakan demam panas. Bagi wanita mengandung, ia dapat meredakan rasa loya akibat morning sickness dan juga untuk mabuk perjalanan.Jika anda bercadang untuk membuat sendiri jus pir, hampasnya jangan dibuang begitu saja. Ia boleh dibuat bahan dalam roti atau boleh dijadikan baja untuk tanaman.

No comments:

Post a Comment