my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Wednesday, May 26, 2010

cheese

Keju /cheese /


Keju (dari perkataan bahasa Portugis: queijo) adalah makanan mengandungi protein dan lemak daripada susu, biasanya susu lembu, kerbau, kambing, atau biri-biri. Ia dihasilkan oleh penggumpalan bagi protein kasein susu. Lazimnya, susu dijadikan asid dan tambahan renet menyebabkan penggumpalan. Pepejal-pepejal itu kemudiannya dipisahkan dan dimasukkan bentuk akhir. Sesetengah keju juga mengandungi kulat, sama ada pada kulit luar atau sepanjang.

Ratusan jenis keju adalah dihasilkan. Gaya, tekstur dan perisa mereka yang berbeza bergantung asal susu (termasuk diet binatang itu), sama ada ia telah dipasteur, kandungan lemak mentega, spesis bakteria dan kulat, dan pemprosesan termasuk tempoh penuaan. Herba, rempah, atau asap kayu boleh digunakan sebagai ejen-ejen perisa. Warna kekuningan ke merah-merahan pada keju-keju adalah hasil menambah annatto. Keju adalah dimakan begitu sahaja dan dimasak dalam pelbagai hidangan; kebanyakan keju cair apabila dipanaskan.



Untuk beberapa keju, susu dibekukan dengan menambahkan asid-asid seperti cuka atau jus lemon. Kebanyakan keju dijadikan asid untuk darjah lebih rendah oleh bakteria, yang menukar gula susu kepada asid laktik, ketika tambahan renet menyelesaikan mendadih. Alternatif-alternatif vegetarian untuk renet adalah boleh didapati; kebanyakn adalah dihasilkan oleh penapaian kulat Mucor miehei, tetapi lain telah dikeluarkan daripada pelbagai spesies Cynara keluarga tisel.



Keju telah menjalankan seperti satu pagar hidup pada kebuluran dan adalah satu makanan perjalanan yang bagus. Ia adalah berharga untuk kemudahalihannya, panjang umur, dan kandungan tinggi lemak, protein, kalsium, dan fosforus. Keju adalah lebih padat dan mempunyai satu lebih hayat simpanan panjang berbanding susu yang dibuat daripadanya. Cheesemakers berhampiran kawasan tenusu boleh bermanfaat dari susu yang lebih segar, harga lebih rendah, dan kos perkapalan lebih rendah. Tempoh simpan lama keju membenarkan ia dijual apabila pasaran lebih baik.

Faktor-faktor yang adalah berkaitan untuk pengkategorian keju termasuk:

    * Tempoh penuaan
    * Tekstur
    * Kaedah-kaedah membuat
    * Kandungan lemak
    * Jenis susu
    * Asal negara / kawasan

Antara khasiat keju ialah kandungan kalsiumnya yang tinggi sesuai untuk kanak-kanak. Keju juga dapat melindungi gigi anak-anak anda daripada rosak. Selain daripada mempunyai sumber protein yang baik, keju juga merupakan sumber vitamin A, D dan B12.

Bagi kanak-kanak yang tidak bermaya, keju boleh menambahkan tenaga anak anda kerana ia mengandungi kandungan Fosfor. Ia juga boleh menjaga kesihatan tulang anak anda.

 

No comments:

Post a Comment