my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Monday, May 31, 2010

egg plant

 terung / brinjal / egg plant / melongene

Terung ialah tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Solanaceae dan genus Solanum. Ia berasal dari India  dan Sri Lanka,

Ia ditanam di bahagian selatan dan timur Asia sejak zaman prasejarah tetapi dikenali di dunia Barat tidak lebih awal dari sekitar tahun 1500. Rekod bertulis yang pertama terhadap Pokok Terung dijumpai dalam Qí mín yào shù, sebuah karya pertanian Cina kuno yang disiapkan pada tahun 544 dan amat berkait dengan tomato dan ubi kentang. 

 Terung biasanya digunakan sebagai sayur untuk masakan. Nama botaninya Solanum melongena.
Dari segi botani, terung yang dikelaskan sebagai buah beri mengandungi banyak biji  yang kecil dan lembut. Biji itu boleh dimakan tetapi rasanya pahit kerana ia mengandungi alkaloid nikotina. Ini tidaklah hairan kerana terung ialah saudara rapat tembakau.
 Terung ialah sayuran yang ditanam untuk dimakan. Saiz terung berbeza-beza antara kecil hingga besar, bergantung kepada kultivarnya. Sayur tersebut mempunyai berbagai-bagai warna, terutamanya warna ungu, hijau, dan putih. 


Sebagai tanaman asli, terung banyak digunakan dalam masakan India , misalnya di sambhar , dalma (persiapan dal dengan sayur-sayuran, asal Orissa) , chutney , kari , dan acar . 

Kerana sifat fleksibel dan digunakan secara meluas baik kehidupan seharian dan mahupun majlis atau dalam masakan india, sering digambarkan bahawa terung sebagai 'Raja' Sayuran.
 Dalam satu piring, terung  ini diisi dengan tanah kelapa , kacang , dan masala dan kemudian dimasak dalam minyak.

 Di Pakistan terung di sebut Bengun sedangkan di Bangladesh , terung itu disebut Dimula
 terung berwarna ungu,putih, belang-belang hijau, dan masih banyak lagi. Semuanya kaya akan sumber kalori, tenaga sebanyak 17,4 kal, protein 1,2 gram, lemak 0,2 gr, kolesterol 0 mg, vitamin (A, B1, B2, B6, dan C) sebanyak 0-2,8 mg. Selain itu juga mengandung potasium sebanyak 187 mg, dan kandungan air 92,5 gr.

warna ungu yang terdapat pada terung merupakan sebatian kimia yang dikenali sebagai “nasunin” yang mempunyai aktiviti antioksida dan antiangiogenik.


agen antiangiogenisis dikatakan sebagai agen baru yang mampu mencegah sel kanser daripada membiak dengan menghentikan pembinaan saluran darah. Semasa sel kanser membesar, ia memerlukan saluran darah yang baru untuk memberikan nutrient. Apabila saluran darah dihalang pembinaannya, sel kanser akan mati.

No comments:

Post a Comment