my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Friday, May 28, 2010

cherry

cherry / ceri
cherry  adalah buah dari banyak tanaman dari genus Prunus
Ceri mempunyai musim tanaman yang sangat pendek terutamanya musim  pada musim panas

Di Australia mereka biasanya pada kemuncaknya sekitar Natal masa, di Eropah selatan bulan Jun, di Amerika Utara pada bulan Jun, di selatan British Columbia (Kanada) pada bulan Julai-pertengahan Ogos dan di Inggeris pada pertengahan Julai

Di banyak bahagian Amerika Utara mereka adalah salah satu dari buah pohon pertama yang matang.
buah ceri mengandungi ‘anthocyanin’ iaitu pigmen wama merah yang baik untuk kesihatan
 la memiliki efek yang lebih bagus dibandingkan dengan aspirin sebagai ubat pencegah rasa sakit. Walau bagaimanapun, ceri tidak boleh diolah dengan suhu yang terialu panas kerana ia boleh menghilangkan kandungan ‘anthocyanin’ di dalamnya.

Ceri merupakan sumber vitamin C yang baik dan juga memiliki sifat antibakteri yang kuat dalam mencegah kerusakan gigi. Penelitian telah membuktikan bahwa jus ceri hitam menghambat 89% aktivitas enzim yang menyebabkan pembentukan plak pada gigi. Buah ceri juga sangat kaya akan zat besi dan merupakan laksatif, pembangun sel darah, dan pembersih kandung empedu dan hati yang baik. Buah ceri yang baik dicirikan dengan teksturnya yang kenyal.

Ceri kaya dengan antioksida. la membantu mencegah atau memperbaiki kerosakan sel tubuh yang disebabkan oleh radikal bebas.
 Ceri kaya dengan flavonoid’. Penyelidik mendapati ‘flavonoid’ dalam ceri adalah
agen antikanser yang pating tuten.
Ceri mengandungi ‘anthocyanin’ dan ‘bioflavonoid’ yang membantu melegakan dan menghalang ‘artritis’ dan gout, la juga membantu menyingkirkan migrain.
Ceri mengandungi ‘melatonin’. la membantu kita memperotehi tidur yang berkualiti.

Bual-Buahan Kering
Buah-buahan kering sememangnya menjadi altematif kepada buah-buahan segar. la bukan hanya tidak mengandungi kesan sampingan malah berkhasiat dan memberikan tenaga kepada tubuh. Selain itu, ia juga kaya dengan sumber mineral, vitamin dan enzim. Malahan, mudah dihadam dan membersihkan darah dan kawasan penghadaman. Antara kandungan lain yang terkandung di dalamnya termasuklah vitamin A, B1, B2, B3, B6, asid ‘Pantothenic’, kalsium, zat besi, ‘magnesium, ‘fosforus’, ‘potassium’, ’sodium’, ‘copper1 dan ‘manganese’.

No comments:

Post a Comment