my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Friday, September 17, 2010

minyak bijan / Sesame oil

minyak bijan / Sesame oil / 

minyak bijan juga dikenali sebagai minyak gingelly atau minyak til adalah minyak nabati yang dapat dimakan berasal dari biji bijan. Selain digunakan sebagai minyak goreng di India Selatan, sering digunakan sebagai penambah rasa dalam bahasa Cina, Korea, dan untuk tahap yang lebih rendah masakan Asia Tenggara.

Minyak dari biji kaya gizi ini popular dalam rawatan alternatif - dari Urut tradisional dan rawatan untuk mod moden. Kuno sistem India perubatan merasakan, minyak bijan untuk menenangkan gejala stres berkaitan dan penyelidikan akan menunjukkan, bahawa kehadiran kaya anti-oksidan dan poli-lemak tak tepu dalam minyak bijan dapat membantu dalam mengawal tekanan darah.


Minyak ini popular di poket-poket di Asia dan juga merupakan salah satu minyak yang paling awal tanaman berasaskan diketahui, tetapi massa di seluruh dunia pengeluaran moden terus menjadi terhad bahkan saat ini kerana proses manual tidak cekap tuai diperlukan untuk mengekstrak minyak

biji bijan adalah salah satu tanaman pertama diproses untuk minyak dan juga sebagai salah satu bumbu paling awal. Bahkan, 'ennai' kata yang bererti minyak dalam bahasa Tamil berakar pada kata-kata Tamil eL (எள்ளு) dan nei (னெய்), yang bererti bijan dan lemak.
Juga kata Hindi Tel (तेल) untuk minyak juga berasal dari minyak bijan (dari bahasa Sanskrit Taila (तैल) yang bererti diperolehi daripada Tila (तिल) Sesame)
Sebelum 600 SM, Assyria menggunakan minyak bijan sebagai makanan, salep, dan ubat-ubatan, terutama oleh orang kaya, kerana kesukaran mendapatkan itu membuatnya mahal. Hindu menggunakannya dalam lampu nazar dan dianggap minyak suci.

 Ada banyak variasi dalam warna minyak bijan: minyak bijan sejuk ditekan berwarna kuning pucat, sedangkan minyak bijan India (minyak gingelly atau til) adalah emas, dan minyak bijan China dan Korea biasanya warna coklat tua. Ini warna gelap dan rasa berasal dari dipanggang / panggang biji bijan. Pres sejuk minyak bijan memiliki rasa yang berbeza dari panggang minyak, kerana dihasilkan langsung dari mentah, daripada panggang biji.

Minyak bijan tersenarai dalam bentuk yang dijelaskan di atas: Sejuk-ditekan minyak bijan tersedia di kedai-kedai kesihatan Barat. Tidak digongseng (tetapi tidak harus dingin ditekan) bijan minyak umumnya digunakan untuk memasak di Timur Tengah dan sering boleh ditemui di pasaran halal. Di negara-negara Asia Timur, pelbagai jenis hot-minyak bijan ditekan lebih disukai
minyak bijan yang paling popular di Asia, khususnya di Korea, China, dan negara-negara Selatan India Karnataka, pantai Andhra Pradesh, dan Tamil Nadu, di mana digunakan secara meluas adalah serupa dengan minyak zaitun di Mediterranean.

Minyak bijan terkenal untuk Urut Badan, dan digunakan di India untuk minyak urut . Di Maharashtra, minyak bijan (teel Tel) yang khusus digunakan untuk mengurut kaki.

 Menyapu minyak bijan ke rambut dikatakan menghasilkan rambut lebih hitam. Ini boleh digunakan untuk urut rambut dan kulit kepala.
 Hal ini diyakini untuk menurunkan panas badan dan dengan demikian membantu dalam mencegah rambut gugur

 Makanan pembuatan
Minyak bijan digunakan dalam pembuatan acar.minyak bijan dimurnikan digunakan untuk membuat marjerin di negara-negara Barat.

pembuatan ubat
Minyak bijan digunakan dalam pembuatan ubat Ayurvedic.

Til minyak bijan atau digunakan dalam lampu kuningan atau perak disimpan di depan dewa dan dewi Hindu. Minyak bijan digunakan untuk puja tampil di kuil Hindu

No comments:

Post a Comment