my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Monday, October 4, 2010

Persicaria odorata / Vietnamese Mint / daun kesom

Persicaria odorata /Laksa Leaves / Vietnamese Mint / ketumbar Vietnam / daun kesom /

Vietnamese Mint adalah ramuan yang daunnya digunakan dalam masakan Asia Tenggara. nama Inggeris lain untuk rempah termasuk mint Vietnam, ketumbar Vietnam, Kemboja dan mint mint panas. Nama Vietnam rau ram, sedangkan di Malaysia dan Singapura itu disebut kesom daun atau daun laksa (daun laksa). Di Thailand, daun itu disebut pak pai (ผักไผ่) dan kata Hmong untuk itu adalah Luam Undang-undang. daun ini tidak berkaitan dengan gula-gula, tetapi penampilan umum dan bau sgt kuat

daun Vietnamese Mint  dikenalpasti dengan masakan Vietnam, di mana umumnya, dimakan segar di salad (termasuk salad ayam) dan musim panas dalam gulungan mentah (Goi Cuon), serta di beberapa sup seperti Canh chua dan thang bun, dan rebusan , seperti untuk ikan kho.
Vietnamese Mint juga popular dimakan dengan hot vit lon (disenyawakan telur itik, yang dikenali sebagai Balut di Filipina).

Dalam Masakan Kemboja, daun dikenali sebagai tomhom krasang chi (ជីរ ក្រសាំង ទំហំ) dan digunakan dalam sup, semur, salad, dan roti musim panas Kemboja, naem (ណែ ម).

Di Singapura dan Malaysia, daun Vietnamese Mint  adalah unsur penting dari laksa,asam pedas, begitu banyak sehingga nama Melayu daun laksa bermaksud "daun laksa."

Di Laos dan bahagian-bahagian tertentu dari Thailand daun yang dimakan dengan larb daging lembu mentah ((Lao: ລາບ).

Di Australia tanaman ini sedang diselidiki sebagai sumber minyak atsiri (minyak kesom).

Vietnamese Mint  merupakan tanaman tahunan yang tumbuh terbaik di zon tropika dan subtropika dalam keadaan panas dan lembab. Dalam keadaan menguntungkan, Vietnamese Mint  dapat tumbuh hingga 15 hingga 30 cm. Pada musim sejuk atau ketika suhu terlalu tinggi,Vietnamese Mint boleh layu.

Bahagian atas daunnya berwarna hijau gelap, dengan tompok berwarna coklat sementara bahagian bawah daun adalah burgundy merah. Di Vietnam boleh ditanamkan atau ditemui di alam liar

Menurut para ahli Vietnam, Vietnamese Mint  memiliki rasa pahit dan pedas, tidak beracun, Mereka mendakwa bahawa boleh digunakan untuk mengubati pembengkakan, jerawat, gangguan pencernaan, perut kembung, dan sakit perut.

Dalam banyak ubat herbal Vietnam, digunakan untuk menekan dorongan seksual. Ada pepatah dalam bahasa Bahasa Vietnam, "Ram rau, gia lagu" ("ketumbar Vietnam, tauge hidup") yang bererti bahawa Vietnamese Mint  memiliki kemampuan untuk mengurangkan hasrat seksual, sedangkan tauge mempunyai kesan sebaliknya.

No comments:

Post a Comment