my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Friday, October 15, 2010

black seed / Nigella sativa L / habatus sauda /

black seed / Nigella sativa L / habatus sauda / Jintan Hitam / Fennel Flower / Habat Et Baraka / Nigella Sativa / Nigelle / Nidella / Black Cumin / Black Seed / Black Caraway


black seed merupakan tanaman berbunga tahunan, berasal dari Asia barat daya black seed merupakan bunga fennel dari keluarga Ranunculaceae.black seed tumbuh 20-30 cm (7,9-12 dalam) tinggi, dengan halus dibahagikan, linier (tetapi tidak seperti benang) daun. Bunga yang lembut, dan biasanya berwarna biru dan putih pucat, dengan kelopak 5-10. Buah ini sebuah kapsul besar dan meningkat terdiri daripada 3-7 folikel bersatu, masing-masing mengandungi banyak biji.Biji-biji black seed ukurannya kecil dan pendek (panjang antara 1-2mm), hitam, berbentuk trigonal, memiliki rasa yang kuat dan pedas seperti lada, Benih yang digunakan sebagai ramuan.

black seed tumbuh di berbagai negara di dunia, termasuk Arab Saudi, Afrika Utara dan sebagian Asia. 

Dalam bahasa Inggeris, biji black seed  adalah berbagai disebut bunga bunga, pala bunga, ketumbar Rom, blackseed atau jintan hitam. Nama lain yang digunakan, kadang-kadang menyesatkan, adalah biji bawang dan bijan hitam, keduanya sama-mencari tapi tidak berkaitan. Benih sering disebut jintan sebagai hitam (seperti dalam bahasa Bengali: Jira kalo, kalo jeera, jeera kali), tapi ini juga digunakan untuk rempah-rempah yang berbeza, Bunium persicum. Nama ilmiah merupakan turunan Latin niger "hitam".

 black seed  ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun.

Di negara-negara berbahasa Inggeris dengan penduduk pendatang yang besar, black seed juga berbagai dikenali sebagai "cheerakam karum" di Tamil, kalonji (Hindi कलौंजी kalauṃjī atau कलोंजी kaloṃjī) atau mangrail (Hindi मंगरैल), ketzakh (Ibrani קצח), chernushka (Russia), çörek otu (Turki), Habbat al-barakah (Arab حبه البركة Habbat al-barakah "benih berkat") atau daneh Siyah (Parsi سیاهدانه Dane Siyah) atau كلونجى dalam Bahasa Urdu. "Karim Jeerakam" di දුරු Malayalam atau කළු di Sinhala.

black seed  digunakan sebagai sebahagian daripada campuran rempah-rempah Puran Panch dan   banyak digunakan dalam resepi masakan besar di Bengali dan paling recognise di Roti Naan

 black seed digunakan terutama dalam gula-gula dan minuman keras

 bukti arkeologi tentang penanaman awal black seed "masih tidak pasti", tapi mereka melaporkan bahawa benih black seed telah ditemui di beberapa lokasi dari Mesir kuno, termasuk makam Tutankhamun.



black seed  telah digunakan untuk tujuan perubatan selama berabad-abad, baik sebagai ramuan dan ditekan menjadi minyak, di Asia, Timur Tengah, dan Afrika. Telah digunakan secara tradisional untuk pelbagai keadaan dan rawatan yang berkaitan dengan kesihatan pernafasan, perut dan kesihatan usus, ginjal dan fungsi hati, menyokong sistem peredaran darah dan kekebalan tubuh, anti inflamasi, antiallergic, antioksidan, antikanser, antivirus .

Dalam Islam, itu dianggap sebagai salah satu bentuk penyembuhan besar ubat yang sedia. Nabi Muhammad saw pernah menyatakan bahawa black seed boleh menyembuhkan setiap penyakit kecuali kematian-seperti diceritakan dalam hadis berikut:

Abu Huraira melaporkan bahawa ia mendengar Rasulullah mengatakan: biji black seed  adalah ubat bagi setiap penyakit kecuali kematian.


 Dikisahkan Khalid bin Saad: Kami pergi keluar dan Ghalib bin Abjar menemani kami. Ia jatuh sakit dalam perjalanan dan ketika kami tiba di Medina, dia masih sakit. Ibnu Abi 'Atiq datang untuk melawat dia dan berkata kepada kami, "Muat Perlakukan dia dengan jintan hitam. Lima atau tujuh biji dan menghancurkan mereka (mencampur serbuk dengan minyak) dan penurunan hasil campuran ke dalam kedua lubang hidung, untuk' Aisha telah diriwayatkan untuk saya bahawa ia mendengar Nabi berkata, 'Ini jintan hitam ubat yang menyembuhkan bagi semua penyakit kecuali As-Sam. " 'Aisha berkata,' Apa itu As-Sam? " Dia berkata, 'Kematian. " "(Bukhari)

Dalam sistem Tibb Unani ubat, black seed  dianggap sebagai ubat yang berharga untuk sejumlah penyakit

No comments:

Post a Comment