my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Saturday, July 31, 2010

Apple cider vinegar / cuka epal

Apple cider vinegar / cuka epal


Apple cider vinegar adalah jenis cuka yang dibuat oleh fermentasi sari buah epal. Semasa proses ini, gula dalam sari epal dipecah oleh bakteria dan ragi menjadi alkohol, dan kemudian menjadi cuka. Apple cider cuka mengandungi asid asetik (seperti jenis cuka) dan beberapa laktat, asid sitrik dan malat.

Tidak seperti cuka putih, cuka epal cider adalah warna kuning-coklat muda dan sering dijual tanpa penapis dan belum dipasteurisasi dengan gelap, mendung sedimen yang disebut ibu dari cuka (terutama terdiri daripada bakteria asid asetik) yang diselesaikan di bahagian bawah botol.
Tanpa penapis dan cuka sari epal yang belum dipasteurisasi dijual di kedai-kedai makanan kesihatan, online dan di beberapa kedai runcit.

Walaupun jenis cuka - seperti cuka putih, cuka balsamic, cuka wain merah dan cuka beras anggur - yang digunakan terutama di memasak, cuka epal cider digunakan terutama untuk tujuan kesihatan. Hippocrates itu dikatakan telah digunakan sebagai tonik kesihatan dan tentera Amerika dikatakan telah digunakan untuk memerangi gangguan pencernaan, radang paru-paru dan penyakit kudis.
Sebuah Doktor Vermont's Guide to Good Health, ditulis oleh DC Jarvis, MD, diterbitkan pada tahun 1958 bahawa penggunaan ubat dari cuka epal cider berangkat. Jarvis disyorkan cuka sari apel sebagai ubat-semua, menjelaskan bahawa itu luar biasa kaya kalium (berbanding dengan sumber makanan lain, tidak). Dia mengatakan bahawa pencampuran cuka sari apel dengan madu, campuran, ia disebut "honegar," meningkatkan daya penyembuhan dari cuka. Jarvis juga menulis bahawa cuka sari apel dapat menghancurkan bakteria yang merugikan dalam saluran pencernaan dan disyorkan sebagai tonik pencernaan untuk dikonsumsi dengan makanan.

Walaupun tahun itu dilepaskan itu tidak menarik banyak perhatian, pada tahun berikutnya, Perubatan Rakyat menjadi bestseller dan tinggal di senarai bestseller selama berbulan-bulan. Menurut majalah Time, dan terjual lebih dari 245,000 naskhah dalam satu minggu dan menerima banyak testimonial oleh orang-orang yang merasa mereka manfaat dari sari cuka epal dan madu campuran.
Pada 1970-an, epal cuka cider menjadi popular sekali lagi, kali ini oleh para penyokong yang telah membaca buku Jarvis 'dan menyarankan bahawa cuka sari apel bersama dengan rumput laut, vitamin B6 dan lesitin boleh membantu orang menurunkan berat badan dengan mempercepatkan metabolisme dan membakar lemak pada lebih cepat tingkat.

Dikatakan bahawa cuka epal Sider sangat membantu dalam penyakit seperti sembelit, sakit kepala, arthritis, tulang lemah, gangguan pencernaan, kolesterol tinggi, diare, eksim, mata sakit, kelelahan kronik, keracunan makanan ringan, rambut gugur, tekanan darah tinggi, obesitas, bersama dengan serangkaian penyakit lain

1 comment: