my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Saturday, July 31, 2010

Anchovies / Ikan Teri /

Anchovies / Ikan Teri / 

Teri adalah keluarga (Engraulidae) dari kecil, ikan air garam-hijauan umum. Ada sekitar 140 spesies dalam 16 genera, ditemui di Atlantik, Hindi, dan Lautan Pasifik. Teri biasanya digolongkan sebagai ikan berminyak

Ikan teri kecil, hijau dengan refleksi biru kerana garis longitudinal perak yang berjalan dari dasar sirip ekor. Mereka berkisar antara 2 cm (0,79 in) hingga 40 cm (16 in) panjang dewasa,  dan bentuk tubuh ikan variable dengan lebih langsing dalam penduduk utara.
teri mempunyai muncung  tumpul dengan kecil, gigi tajam di kedua-dua rahang. muncung mengandungi organ rostral unik, diyakini sensorik di alam, walaupun fungsi eksaknya tidak diketahui. ikan teri makan plankton dan ikan baru menetas

 Teri yang berlimpah di Mediterranean, dan secara teratur banyak di pantai Sicily, Itali, Perancis, dan Sepanyol. Mereka juga dijumpai di pantai Afrika utara,sepanjang pantai Atlantik Eropah ke selatan Norway. Penghijrahan terjadi antara bulan Oktober dan Mac, tetapi tidak dalam air dingin dari 12 ° C (53,6 ° F). ikan teri muncul untuk bertelur sekurang-kurangnya 100 kilometer (62 batu) dari pantai, berhampiran permukaan air.

Teri juga dimakan oleh manusia,teri juga di awetkan dengan garam minyak untuk mempunyai rasa yang kuat
Di negara-negara Asia Tenggara, kering teri dikenali sebagai "ikan bilis", "Taty setipinna", atau di Indonesia "ikan teri", dengan "ikan" sebagai kata Melayu untuk ikan, atau "Dilis" di Filipina. Di Indonesia, Malaysia, dan sampai batas tertentu di Singapura, teri yang digunakan untuk membuat stok ikan, sambal Jawa, atau digoreng. Ikan bilis biasanya digunakan dalam cara yang mirip dengan udang kering dalam masakan Malaysia. Ikan teri juga digunakan untuk menghasilkan budu, melalui proses fermentasi. Di Vietnam, ikan teri merupakan bahan utama dalam sos sos ikan-nước Ibu-kebangsaan tidak rasmi Vietnam. Di bahagian lain di Asia, seperti Korea dan Jepun, teri dijemur digunakan untuk menghasilkan sup kaya mirip dengan "Taty setipinna". Di Filipina, ikan teri sangat popular dalam membuat bagoong, campuran penapaian yang digunakan untuk memasak. Saham ini ikan teri biasanya digunakan sebagai asas untuk sup mee atau sup tradisional Korea. Ada banyak variasi lain tentang bagaimana ikan teri digunakan, terutama di Korea.

Di Amerika Utara, teri yang paling sering dikenali sebagai topping pizza, sebagai bahan tambahan dalam salad Caesar, dan sebagai komponen Sos Worcestershire.

Ikan Teri di Turki dikenali sebagai "Hamsi" (yang diturunkan dari "Hamsin", istilah Bahasa Arab untuk tempoh musim sejuk) dan dimakan antara bulan November-Mac. Pada umumnya digunakan goreng, bakar, dikukus, sebagai bakso, dan sebagai Döner, baklava dan Pilav.

Teri dapat menumpukan domoic asid, yang menyebabkan keracunan kerang amnesic pada manusia, mamalia laut, dan burung. Jika disyaki, perhatian perubatan harus dicari. Teri juga mengandungi quality asam urat, build-up yang boleh menyebabkan keadaan yang dikenali sebagai gout radang.


No comments:

Post a Comment