my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Thursday, August 12, 2010

Lemon balm / Melissa officinalis

Lemon balm / Melissa officinalis / Verbena



Lemon balm adalah spesies Monarda, ramuan asli dalam keluarga mint Lamiaceae, ditemui di Eropah selatan dan wilayah Mediterranean.

Lemon balm tumbuh 70-150 cm. Daun mempunyai aroma lemon yang lembut, berkaitan dengan mint. Selama musim panas, bunga putih kecil penuh nektar muncul. Ini menarik lebah, maka nama genus Melissa (Greek untuk 'lebah madu'). rasa nya berasal dari sitronelal (24%), geranial (16%), linalyl asetik (12%) dan caryophyllene (12%).

 Di Amerika Utara, Lemon balm telah tersebar penanaman secara liar

Lemon balm memerlukan cahaya dan sekurang-kurangnya 20 darjah Celcius (70 darjah Fahrenheit) untuk tumbuh, sehingga yang terbaik adalah tanaman dalam bilik atau di musim bunga dan bukan untuk menutup biji.

Ada banyak kultivar Melissa officinalis, beberapa yang lebih umum adalah:

    * Melissa officinalis 'Serai'
    * Melissa officinalis 'Lemonella'
    * Melissa officinalis 'Quedlinburger'
    * Melissa officinalis 'Kapur'

Lemon balm sering digunakan sebagai penyedap ais krim dan teh herba, baik panas dan sejuk, Lemon balm seiring dalam kombinasi dengan herba lain seperti spearmint.

selain digunakan dalam hidangan ikan dan merupakan bahan utama dalam  lemon balm pesto.

dari segi perubatan daun lemon balm
di lumatkan kemudian di sapu tempat yang di gigit nyamuk

Lemon balm juga digunakan medicinally sebagai teh herba, atau dalam bentuk ekstrak. Hal yang dituntut mempunyai antibakteria, sifat antivirus (itu adalah berkesan terhadap simpleks herpes)

ekstrak balsam Lemon juga di katakan mengandungi antioksidan yang sangat tinggi
Lemon balm digunakan dalam beberapa variasi pasta gigi colgate Herbal untuk sifat-sifatnya menenangkan dan aromatik.


No comments:

Post a Comment