my adorable friends

ويقول المثقفون


Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman


Makna Kebahagiaan..
Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya
Yusuf al-Qardawi


anda juga ingin mengetahui yang lain?

Related Posts with Thumbnails

Saturday, April 9, 2011

10 Virus Yang Membahaya Terhadap Pc

 10 Virus Yang Membahaya Terhadap Pc selama ini




1.Storm Worm

Muncul tahun 2006, disebut “Storm Worm” kerana tersebar via email dengan tajuk “230 dead as storm batters Europe”. Storm worm adalah program Trojan house. beberapa versinya boelh buat komputer menjadi bots. Atau biasa digunakan hacker untuk spam mail melalui internet.

2. Leap-A/Oompa- A

Mac yang punya konsep security through obscurity yakin tidak akan diserang virus kerana OS nya sistem tertutup. Tapi tahun 2006, virus Leap-A atau 
biasa disebut Oompa-A muncul.Tersebar melalui iChat pada Mac. Setelah Mac di serang, virus itu akan mencari page melalui iChat dan kirim pesanan ke setiap page. Pesananya itu berisi file corrupt yang berbentuk JPEG. Memang tidak berbahaya, namun hal ini menyatakan bahawa masih mungkin akan ada virus berbahaya yang menyerang MAC.

3. Sasser and Netsky

Penciptanya adalah orang Jerman berumur 17 tahun, Sven Jaschan. Sasser menyerang Microsoft Windows. Sasser ini juga tersebar via email. Tapi jika satu komputer bersambung (connect ke komputer yang kena virus ini. Virus ini membuatkan komputer tidak boleh shutdown tanpa unplugged. Netsky tersebar melalui email dengan 22 Kb attachment file dan jaringan Windows.dan membuat serangan DoS. Sven Jaschan tidak dipenjara hanya diberi masa percubaan 1 tahun 9 bulan, kerana umurnya masih di bawah 18 tahun.




4. MyDome (Novarg)

Mulai menyerang pada 1 Februari 2004, virus ini merupakan backdoor di OS. Pertama kali pada 1 itu mulai DDoS. Kedua, pada 12 Feb, virus ini berhenti menyerang dan mulai buat backdoors. MyDoom menyebarkan via email, selain itu selalu search di search engines, seperti Google mulai menerima jutaan permintaan pencarian dan loadingnya lambat sampai akhirnya crash. Gara gara MyDoom, Senator US Chuck Schumer mengajukan pembuatan National Virus Response Center.




5.SQL Slammer/Saphire 

Muncul Januari 2003, tersebar dengan cepat dalam capaian internet. Waktu itu membuatkan layanan ATM Bank Amerika crash, hancurnya layanan 911 Seattle, dan Continental Airlines membatalkan beberapa penerbangan kerana error check in tiketing. Menyebabkan kerugian lebih dari $1 million sebelum dipacthed.



6.Nimda

Ini juga tahun 2001, asal dari perkataan “admiN”. Penyebarannya sangat cepat, menurut TruSecure CTO Peter Tippet, Nimda hanya memerlukan 22 minit buat menjadi Top Ten ketika itu. Target nya server2 Internet, menyebar melalui capaian Internet. Nimda akan menghasilkan backdoor ke OS. jadi penyerang boleh akses ke server dan berbuat apa saja Nimda juga menjadi DDoS.



7.Code Red & Code Red II

Muncul musim panas 2001, menyerang OS Windows 2000 & NT. Virusnya akan menyebabkan buffer penuh dan "memakan" semua jumlah memori. Paling teruk ialah waktu berhubungan White House, semua komputer yang kena virus ini bekalan automatik akses ke web server di White House berasingan, akhirnya overload, alias serangan DDoS. Akhirnya Microsoft lumpuh patchnya ketika itu.


8.The Klez

tersebar pada tahun 2001, menyerang via email, replikasi terus mengirim ke pengguna pengguna di address book.Menyebabkan komputer tidak boleh beroperasi,dan mematikan program antivirus.




9.ILOVEYOU

dari Filipina, bentuk nya worm, program standalone mampu mengalikasi sendiri. Menyebar via email, tajuknya ”surat cinta” dari pengodam rahsia . Original file nya LOVE-LETTER- FOR-YOU.TXT. vbs. VBS singkatan Visual Basic Scripting. Penciptanya adalah Onel de Guzman dari Filipina.


10.Melissa

Dicipta pada tahun 1999 sama David L Smith, basicnya Microsoft Word macro. Menyebarkan via email dengan dokumen “Here is that document you asked for, don’t show it to anybodey else.”. Kalau dibuka, virus akan replikasi dan automatik mengirim email ke top 50 di address book email. Smith dipenjara 20 bulan dan didenda $5000 dan dilarang akses komputer tanpa pengawasan.

No comments:

Post a Comment